Не пропусти

Медична реформа у Вознесенську

Поки інших влаштовувало отримувати гроші за пусті ліжко-місця, Вознесенська лікарня подумала над тим, як зробити ефективнішою працю для людей. Лікарів тут ніхто не змушував реформуватись – вони зробили це давно. Ще у 2000-х роках тут запровадили сімейну медицину, ввели електронну систему та оснастили лікарів комп’ютерами. Однак, з приходом команди Супрун, Вознесенський центр отримав у два рази більше фінансування та показав на власному прикладі, якою має бути сучасна медицина.

Головний лікар центру Тетяна Дяченко погодилась розповісти нам, чому медики України повинні брати приклад з Вознесенська та чому пацієнти готові їздити до лікарів за 30 км на прийом.

mvi_7440-mp4_snapshot_00-05-679-1200x675

Навчалась в Ужгородському медичному університеті, проходила інтернатуру на базу Вознесенської ЦРЛ. Потім працювала лікарем терапевтичного відділення. До 2008 року була завідуючою лабораторії і до 2012  – заступником головного лікаря з медичного обслуговування населення Вознесенської ЦРЛ. У 2012 році Тетяна стала головним лікарем Комунальної установи (з 2018 року – підприємства) “Вознесенський міський центр первинної медико-санітарної допомоги”.

Довідка. Перший етап медреформи розпочався 1 липня 2018 року. На цьому етапі змінили модель фінансування первинної (амбулаторної) ланки української медицини. Створена в часи реформи Національна служба здоров’я України оплачує надані медзакладом послуги за кількістю підписаних з пацієнтами декларацій. Тобто: є пацієнт — є гроші, нема пацієнта — нема грошей. Тариф на надання послуг первинної ланки медицини єдиний для всієї країни — близько 500 гривень на рік. А всі фінансові потреби медичного закладу — тепер у віданні місцевих рад.
Що це дає? Пацієнт тепер може сам обирати медзаклад, в якому лікується. Набридли черги чи непрофесіоналізм лікаря — розриваєш контракт і підписуєш з іншим лікарем чи лікарнею. А лікарі зацікавлені в тому, аби надавати кращу якість своїх послуг, щоб утримати пацієнта. Також лікар має право працювати як ФОП, а не найманий працівник у держлікарні.

Медреформа у Вознесенську почалась ще у 2000-х

Справді, ми випередили медичну реформу вже давно. Наш центр раніше був у складі комунальної установи. Ще у 2000-х роках у Вознесенську почали впроваджувати медичну реформу. Лікарі проходили навчання у спеціалістів з Одеського медичного університету і паралельно приймали пацієнтів. У 2004 році була введена електронна система та база даних пацієнтів, де з легкістю можна було знайти всю історію хвороби за лічені секунди. Тоді ж оснастили всіх лікарів комп’ютерами.

Разом з цим ще тоді обов’язковою умовою для лікарів стало укладання договорів з пацієнтами. Звісно, вони не мали такої юридичної сили, бо лікарня залишилася працювати у загальному законодавчому полі. Але цей договір засвідчував відносини між лікарем і пацієнтом.

imgonline-com-ua-resize-tby0bhqvfqxmt4

У 2012 році ми відокремились від комунальної установи і тоді я стала головним лікарем центру.

З приходом медреформи ми почали працювати за новою системою. Всі ці зміни і 20 років тому і зараз робляться тільки для пацієнта. Ми хочемо покращити надання медичної допомоги, а для цього потрібно змінюватись самим.

Сьогодні наш центр є сучасним закладом з новісіньким ремонтом, інтернетом, комфортними кабінетами, куточками для дорослих і дітей, телеекранами і т.д.

Ми маємо 2 амбулаторії, які розміщені по різних густонаселених кутах нашого містечка. Це зроблено, щоб пацієнти могли зручно отримувати допомогу неподалік від свого будинку. Зараз ремонтуємо ще одну амбулаторією, яка буде супер сучасною, енергоощадною та з чудовим ремонтом. Місцева влада підтримує наш розвиток, тому на ремонт виділила 5 млн гривень з бюджету.

 imgonline-com-ua-resize-orn2dpdbsn

Зарплати лікарів зросли втричі!

Складається враження, що у нас й так все було добре, проте медреформа нам дуже допомогла.

По-перше, ми перейшли з бюджетного кодексу на господарський.

Це дає нам можливість управляти центром самостійно. Ми створили колективний договір, у якому прописали всі правила лікарні, заробітну плату і те, на що плануємо витрачати кошти.

По-друге, збільшилась заробітна плата медичних працівників.

Нарешті рівень роботи лікаря оцінили гідно! Якщо до реформи зарплата медика була 4-6 тис. гривень, то після, в середньому, 15 тис. гривень, залежно від кількості декларацій. Ми пішли ще далі й прописали у колективному договорі заробітну плату лікаря, яка залежить не тільки від декларацій, а й від якості надання медичної допомоги. Є певні рейтингові показники (консультація пацієнта, ведення амбулаторної картки, виявлення хворих на ранніх стадіях і т.д.), за кожним з яких ми вираховуємо відсоток, який додається до заробітної плати. Це формує імідж лікаря та значно покращує якість медичного обслуговування, бо додаткові бонуси є стимулом для медиків.

По-третє, наш бюджет збільшився вдвічі.

Якщо раніше ми фінансуватися державою і отримували близько 12 млн, то після підписання договору з НСЗУ – 24 млн. Різниця між цими суммами два роки – 2017 і 2019 роки. Щомісяця від НСЗУ отримуємо близько 1,5 млн гривень.

По-четверте, ми значно покращили якість надання медичної допомоги.

Реформа допомогла створити комфортні умови для пацієнта у межах клініки і витрачати кошти на те, що нам необхідно. У нас є креативні мінібібліотеки для дітей та дорослих, великі ТБ-екрани транслюють відеоролики про здоров’я та здоровий спосіб життя, створено умови для перебування пацієнтів з особливими потребами.

По-п’яте, більшість послуг стали безкоштовними.

Ми можемо надавати всі послуги, які передбачені на первинному рівні – консультація,  аналізи, швидко-тести, електрокардіограма, вакцинація і т.д. От буквально кілька днів тому була пацієнта, яка каже, що зручно прийти на огляд лікаря, одразу пройти все обстеження і здати аналізи. І не потрібно йти в поліклініку і проходити квест по різних кабінетах.

Наші лікарі почали підписувати декларації ще у 2004 році, тому з початком медреформи більшість з них вже мали свою базу пацієнтів. Потрібно було лише ще раз уточнити чи не передумала людина й укласти новий договір. Сьогодні у нас працює 130 осіб, з них – 112 медичного персоналу. Люди настільки радо йшли до лікарів, що ми підписали 37 000 декларацій. А це значно більше, ніж населення Вознесенської ОТГ. Чому так? Бо до нас захотіли приходили люди з інших сіл.

mvi_7457-mp4_snapshot_00-07-612-1200x675

Підписали декларацій більше, ніж населення в ОТГ

Я завжди спілкуюсь з пацієнтами, які живуть далеко і рекомендую знайти лікаря десь ближче, щоб в разі чого легше було дістатися. От є у нас один пацієнт поважного віку, який живе за 30 кілометрів від міста.То він каже: “Все одно буду до вас їздити. Якщо щось серйозне – викличу швидку, а так – до вас. Дайте мені найкращого лікаря і все”. І от хіба я можу йому відмовити? До нього можемо поїхати, попри велику відстань.

Наша лікарня є базою для інтернів. Протягом останніх 5-ти років ми приймаємо по 3-5 молодих спеціалістів. Хтось може залишитись працювати й після інтернатури. Раніше у центрі був дефіцит з кадрами, але з приходом медреформи і підвищення зарплат він зник . Проте, ми все одно набираємо молодих спеціалістів. Річ у тім, що більшість наших лікарів – пенсійного віку. А так ми створюємо конкуренцію і готуємо кадри, які згодом прийдуть на заміну.

Скануй штрих-код і залиши відгук

Для нас головне – задоволений лікарем і сервісом пацієнт. І щоб зрозуміти правильність наших змін – ми зробили зворотний зв’язок.

У кожній амбулаторії є фліпчарти, де люди можуть написати все, що захочуть. Хтось дякує лікарю, хтось пише зауваження, хтось просить полагодити Wi-Fi.

Біля кожного кабінету лікаря є QR-коди. Їх потрібно сканувати смартфоном і відкриється анкета, де можна написати своє враження від сервісу та роботи лікаря. Ці питання стосуються того, наскільки лікар уважно слухав, чи достатньо часу приділяв, тощо. Так само працюють і паперові анкети. Їх створили, переважно, для бабусь та дідусів, які не можуть користуватись смартфоном, але можуть написати свій відгук. Є відповідальна особа, яка аналізує ці анкети та робить висновки.

 

Перед колективом ми розбираємо ці відгуки з анкет, зв’язуємось з пацієнтом для вирішення проблеми. Негативні відгуки розбираємо окремо з кожним лікарем і медичною сестрою, адже вони працюють в тандемі. Таким чином хочемо все більше і більше покращувати нашу роботу.

Також ми створили контакт-центр з єдиним безкоштовним номером. Там спеціалісти можуть допомогти і з записом на прийом, і з викликом лікаря додому, і з консультацією.

Картка, яка знає про вознесенців все

Наша ОТГ має власну фішку – “картку вознесенця”, яку запровадили у 2017 році. На ній є ім’я та прізвище власника та штрих-код для зчитування особистої інформації. Для нас така система дуже корисна, адже замінює ті купи макулатури з медичних карток. Вона містить всю історію хвороб, групу крові, лабораторні дослідження та інші дані, які кожен лікар нашого центру може дістати за лічені секунди завдяки сканеру. Це значно пришвидшує надання допомоги.

Але, крім медичної, картка має і соціальну складову. Для пенсіонерів діє знижка на проїзд в громадському транспорті, а також знижка у крамницях.

Ця картка стала плодом співпраці лікарні і міської влади. Як з ними, так і з вторинною ланкою ми постійно комунікуємо, разом впроваджуємо ідеї та беремо участь у грантових програмах. У нас немає такого, що первинка та вторинка по різні сторони барикад. Звісно, на початку була напруга через різницю у зарплаті, але зараз вторинна ланка також реформується і все налагодилось. Ми всі об’єднались заради одного – добробуту пацієнта.

Школа пацієнта

Попри всі зусилля, бувають і невдоволені пацієнти. То хтось не зміг записатись на прийом у той же день, то хтось хоче одразу до вузького спеціаліста. І тому ми вирішили створити школу пацієнта, де розказуємо людям про нюанси їх хвороб, здоровий спосіб життя і т.д.. Ми сформували кілька груп по 10-15 осіб, за певними категоріями – цукровий діабет, грудне вигодовування, гіпертонічна хвороба, опорно-рухова система тощо. Якщо у нас проходять заняття з хворими на цукровий діабет, то ми розказуємо про те, як доглядати за ногами, як правильно вводити інсулін, як приймати ліки. Тобто відповідаємо на головні питання, які турбують пацієнтів. Такі навчання значно зменшують ризики ускладнень хвороб у пацієнтів.

 

Крім того, ми виділили окремий час, коли пацієнти можуть телефонувати лікарям з нагальними проблемами – щоб і нам було зручно відповісти, і пацієнти були задоволені.

У нашому місті є Університет третього віку, де навчаються пенсіонери. То ми також до них регулярно приходимо, проводимо заняття і розказуємо про хвороби чи щеплення. Крім того, навчаємо їх записуватись на прийом до лікаря в електронному форматі і розказуємо, що не потрібно щоразу приходити в реєстратуру. У багатьох є вдома комп’ютери чи телефони – головне навчити та показати як це зробити.

Не будете навчатись – будемо прощатись 

Ми намагаємось не стояти на місці, а постійно розвиватись, впроваджувати все нові і нові зміни. Для лікарів важливе навчання, бо так вони надають пацієнтам кращу допомогу і підтягують свій рівень.Саме тому постійно проводимо тренінги, майстер-класи, запрошуємо на лекції спеціалістів. Навіть на карантині не лінуємось, а проходимо навчання. Також ми постійно ділимось досвідом з колегами з різних куточків України.

І як важливий показник нашої роботи – багато питань закриваються саме на первинному рівні, без звернення до вузьких спеціалістів.

Наші лікарі навчаються на платформі Британського медичного журналу (BMJ). Ще з 2018 року лікарі там проходять тестування і отримують сертифікати, які допомагають у підвищенні кваліфікації. Тому коли МОЗ впровадило систему безперервного професійного розвитку для лікарів – ми були готові і мали сертифікати.

02.07.2020

Оставить комментарий

Ваш email нигде не будет показан. Обязательные для заполнения поля помечены *

*