Липневі тези Уряду: реформа територіальної організації влади набуватиме обертів

Липневі тези Уряду: реформа територіальної організації влади набуватиме обертів

 

20 липня на Тернопільщині відбувся Форум «Децентралізація – основа формування нової системи управління та місцевого розвитку» за участі Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана; першого заступника міністра регіонального розвитку В’ячеслава Негоди, представників експертного середовища, місцевого самоврядування, міжнародної спільноти та центральних органів влади. Можна упевнено сказати, що Форум дав можливість почути від Уряду про незворотність реформи територіальної організації влади та рішучість намірів пришвидшити її секторальну спрямованість. Фактично представники Уряду підтвердили думки експертів та констатували наявність окремих фактів, які спонукають до подальших рішучих дій.

gf

Що маємо на теперішній час

З моменту запуску реформи у 2014 році за експертними розрахунками в результаті з 12 000 органів місцевого самоврядування (стільки їх нараховувалося за станом на 01.01.2015 року) має сформуватися 1200 – 1500 органів місцевого самоврядування спроможних об’єднаних громад.

За станом на 1 серпня в Україні сформовано і діє 413 об’єднаних громад, ще 129 очікують рішення ЦВК про оголошення виборів, майже 100 громад перебуває в процесі створення.

Таким чином, якщо до кінця року екватор у 600 – 700 ОТГ буде перейдено, питання про завершення добровільності набуде гострої потреби, адже майже половина органів місцевого самоврядування країни буде функціонувати у вигляді об’єднаних громад. Вже зараз об’єднані громади покривають 23,3% території України і в них проживає 15,7 % від загальної чисельності жителів країни.

fgvgb

Карта об’єднаних територіальних громад в Україні за станом на 1 травня 2017 року

При цьому була висловлена чітка позиція Мінрегіону:

«На сьогодні нас менше цікавить кількість громад і більше – їхня якість, – зазначив, перший заступник міністра регіонального розвитку В’ячеслав Негода. – Формування спроможних громад відбувається нерівномірно, і це у значній мірі залежить від позиції ОДА…В Україні величезна кількість дрібних громад, і лідером тут є Дніпропетровська і Тернопільська області. … Перед тим, як об’єднуватися, треба добре порахувати, чи буде нова громада спроможною, при цьому варто враховувати рейтинг спроможності об’єднаних територіальних громад, нещодавно розроблений Міністерством. Фінансовий моніторинг та рейтингування за чотирма основними показниками показують сильні та слабкі місця об’єднаних громад. Цей рейтинг не тільки демонструє результати роботи громад, але й показує, як покращити ситуацію».

Поряд з формуванням об’єднаних громад ми вже спостерігаємо потребу в укрупненні районів. Як зазначив свого часу Анатолій Ткачук, директор Інституту громадянського суспільства:

«…Якщо утворюються в складі району кілька громад чи одна велика то, для району не залишається компетенції. …бюджет 2016 року для районного рівня став проблемним. У бюджеті 2017 року з’явилися стабілізаційні гроші, щоби пробувати балансувати бюджетні установи у тих районах, які сьогодні не є повноцінними. Однак зараз вже є понад 400 об’єднаних громад, тобто посиплеться абсолютна більшість районів. Тож вирішення питання районного рівня сьогодні стає архіактуальним і надважливим».

Куди будемо рухатися ?

Як наголосив Прем’єр-міністр Володимир Гройсман:

«Ми виходимо на новий етап реформи, долаючи сильний опір чиновників, що належать до старої системи, – і на цьому етапі я визначив наступні пріоритети:

По-перше, нам треба завершувати процес об’єднання територіальних громад, і принципово, щоб це об’єднання залишалося добровільним.

Другий пріоритет – на субрегіональному рівні нам треба створити модель ефективного управління.

Третій – проведення секторальних реформ. Нам потрібна якісна освіта як система підготовки українців до нових реалій, а також якісна система охорони здоров’я. Насамперед ми плануємо змінити модель фінансування цієї галузі, відходячи від підтримки закладів охорони здоров’я й інвестуючи безпосередньо у лікування українців.

Четвертий пріоритет – місцевий економічний розвиток. Без розвитку місцевої економіки всі наші плани залишаться тільки планами.

П’ятий пріоритет – включеність громадян до прийняття рішень».

Який план дій маємо

Приблизну дорожню карту подальших кроків Уряду презентував В’ячеслав Негода. Вона фактично дає відповідь на те, що буде робити Кабінет Міністрів у найближчій перспективі.

ЗАВДАННЯ І. ФОРМУВАННЯ СПРОМОЖНИХ ГРОМАД – ФУНДАМЕНТУ РЕФОРМИ

  1. Принцип добровільності об’єднання залишається базовим
  2. Розширення мотиваційного ряду для об’єднання:
  • законодавче закріплення принципу повсюдності юрисдикції ОМС ОТГ;
  • податкові преференції (акциз) лише для спроможних громад (ОТГ, МОЗ)
  • закріплення за містами обласного значення статусу спроможних – спрощення процедури об’єднання (приєднання)
  • не стимулювати утворення дрібних та фінансово неспроможних громад.
  1. Затвердження фінальних версій перспективних планів громадНа етапі до затвердження нового АТУ на субрегіональному рівні (березень-липень 2020 р.), необхідно буде вирішувати локальні завдання:
  2. ЗАВДАННЯ ІІ. УПОРЯДКУВАННЯ РАЙОННОГО РІВНЯ
  • злиття районів, територія яких повністю покривається однією ОТГ
  • оптимізація повноважень, структури, чисельності РДА районів, територія яких повністю покривається декількома ОТГНа етапі до затвердження нового АТУ на субрегіональному рівні (орієнтовно до 03-07.2020 р.), необхідно запровадити тимчасову територіальну основу для організаційної побудови ТО ЦОВВ:
  • ЗАВДАННЯ ІІІ. УПОРЯДКУВАННЯ СИСТЕМИ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ОРГАНІВ ЦОВВ
  • запровадити адміністративні округи (з урахуванням конфігурації госпітальних округів);
  • упорядкувати ТО ЦОВВ в межах адміністративних округів.До чергових місцевих виборів необхідно запровадити новий АТУ на рівні громад і районів(субрегіональний поділ може бути скасованим лише шляхом внесення змін до Конституції).З цією метою необхідно ухвалити:
  • Невиконання цього завдання призведе до заморожування існуючої системи АТУ до 2025 року.
  • ЗАВДАННЯ ІV. ФОРМУВАННЯ НОВОГО АТУ
  • закон Про засади адміністративно-територіального устрою України
  • закон Про адміністративно-територіальний устрій України (або окремі закони на кожну область);
  • рішення про затвердження в 2018 році нового АТУ в 1-2 пілотних областях та запровадити модельну систему територіального управління областю.

http://ofis.odessa.gov.ua/lypnevi-tezy-reforma-terytorialnoyi-organizatsiyi-vlady-nabuvatyme-obertiv/

Оставить комментарий

Ваш email нигде не будет показан. Обязательные для заполнения поля помечены *

*