Коштів міського бюджету на харчування учнів шкіл міста не вистачає. Це можна зрозуміти. Але чому кожній школі не вистачає коштів по-різному?

 

Це було одним з питань, які розглядалися на Круглому столі 29 травня 2018 року.

Цей Круглий стіл був проведений за результатами громадського аудиту щодо вивчення питань організації харчування учнів в школах Вознесенська, який був проведений ОСН «Перлина Гаю» та ГО «ВАРМД» при підтримці ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» за кошти   Міжнародного фонду NED.

krugliy-stil-29-05-2018-002krugliy-stil-29-05-2018-005

Учасники Круглого столу прийняли активну участь в обговоренні піднятих питань:

  • чому одній школі виділяється 3,14 грн. на харчування одного учня, а іншій 11,35 грн?
  • чому середня відвідуваність шкіл , відповідно до звітів по діто днях  складає від 90 днів в навчальний рік до 192 днів ( якщо робочі дні складають 176)?
  • чому звіти про укладені угоди на придбання продуктів харчування не оприлюднюються на сайті електронних закупівель «Прозоро»?
  • чому повноваження Управління освіти щодо організації харчування учнів в школах не прописано в програмі «Розвиток освіти до 2020 року»?
  • чому відсутній Порядок організації харчування учнів в школах міста, затверджений і єдиний для всіх шкіл міста?

Це неповний перелік питань, які були висвітлені на Круглому столі.

Розмова була непростою, але думки всіх були почуті.

За результатами громадського аудиту були підготовлені рекомендації для відповідних органів місцевого самоврядування.

(Прим.- із 5-ти запрошених вищих посадових осіб і начальників управлінь міської ради була присутня тільки начальник Управління освіти)

З документами Круглого столу можна ознайомитися . Додаються.

krugliy-stil-29-05-2018-003krugliy-stil-29-05-2018-008

krugliy-stil-29-05-2018-024krugliy-stil-29-05-2018-018

krugliy-stil-29-05-2018-015krugliy-stil-29-05-2018-019

screenshot_5screenshot_4

АНАЛІТИЧНА ЗАПИСКА

ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ГРОМАДСЬКОГО АУДИТУ

«ОРГАНІЗАЦІЯ ХАРЧУВАННЯ УЧНІВ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ЗАКЛАДАХ МІСТА ВОЗНЕСЕНСЬКА ЗА КОШТИ МІСЬКОГО БЮДЖЕТУ»

ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ

ГРОМАДСЬКОГО АУДИТУ

 

Громадський аудит з питань

організації харчування учнів у загальноосвітніх закладах міста Вознесенська за кошти міського бюджету проводився в Управлінні освіти Вознесенської міської ради.

 

Громадський аудит відбувався протягом січня-травня 2018 року.

 

Методи громадського моніторингу:

— запити до виконавчих органів Вознесенської міської ради, до керівників загальноосвітніх навчальних закладів міста.

— аналіз нормативно-правових документів Вознесенської міської ради: рішення міської ради, рішення виконавчого комітету з питань організації харчування учнів загальноосвітніх шкіл міста Вознесенськ у 2016-2017 роках та плану на 2018 рік.

— аналіз використаних коштів міського бюджету на харчування учнів  загальноосвітніх шкіл міста Вознесенськ у 2016-2017 роках та плану на 2018 рік.

— аналіз публікацій в засобах масової інформації;

наліз документів та матеріалів, оприлюднених на інформаційному інтернет-порталі міста Вознесенська (voz.gov.ua), на сайті Управління освіти Вознесенської міської ради та сайтах загальноосвітніх шкіл міста.

 

 

Були досліджені відповіді на запити Управління освіти Вознесенської міської ради та 11 з 12 запитів  загальноосвітніх навчальних закладів.

 

Також були вивчені нормативно-правові акти республіканської та міської влади щодо організації харчування учнів 1-4 класів та учнів пільгової категорії 5-11 класів.

 

Особлива увага була приділена питанню прозорості закупівлі продуктів харчування та інформаційних повідомлень  щодо харчування учнів на сайті Управління освіти Вознесенської міської ради та сайтах навчальних закладів міста.

 

03 травня 2018 року була проведена нарада з працівниками освіти щодо обговорення попередніх підсумків громадського аудиту.

 

Було проведено анкетування щодо доцільності запровадження запропонованих рекомендацій в рамках проекту громадськими активістами.

 

71% опитаних підтримали запропоновані рекомендації частково, 21% підтримали в повному обсязі.

 

Пост-реліз про цю подію був оприлюднений на сайті громадської організації «Фонд громади міста Миколаєва»

http://frgn.mk.ua/?p=9891

та на сайті «Вознесенськ онлайн» http://voznesenskonline.com.ua/analiz-harchuvannya-shkolyariv-mista-voznesensk-viyaviv-tsikavi-fakti/

 

Виконавці проекту:

Історія успіху:

У 2016 році був реалізований проект «Ресурси громади для потреб громади»  при підтримці ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» за кошти  Національного Фонду  підтримки демократії (NED  м. Вашингтон, США).

Мета проекту: моніторинг надходження і використання коштів місцевого бюджету отриманих за результатами сплати внесків пайової участі в розвитку місцевої інфраструктури за 2012 — 2016 рр.

Контактна інформація: +38 (099) 734 77 35,+38 (097) 992 33 94, romuch.voz@gmail.com
romuch.voz@mail.ru

 

 

Громадська організація «Вознесенська асоціація розвитку місцевої демократії»

Історія успіху:

У 2016 році був реалізований проект «Моніторинг цільового використання коштів місцевого бюджету у м.Вознесенську», за результатами якого був проведений Державний аудит бюджету міста Вознесенська, підготовлений Звіт аудиту, в якому були підтверджені 4 із 5-ти гіпотез цього проекту.

Проект здійснювався в рамках обласного проекту «Ефективність та прозорість місцевих бюджетів — під контроль громад» за підтримки Національного Фонду підтримки демократії (NED, м.Вашингтон)та Фонду розвитку Миколаєва.

У 2016 році приймала участь в якості експерта від Миколаївської області в Міжрегіональному дослідженні  «Участь громадськості в об’єднанні та розвитку територіальних громад, яке проводила Всеукраїнська Асоціація сприяння самоорганізації населення.

          У 2017- березні 2018 року була партнером в реалізації проекту громадської організації «Фонд розвитку міста Миколаєва» «Ефективні та доброчесні місцеві бюджети у 5-х областях півдня, сходу України та Дніпровської області», який спрямовано на  впровадження  принципів демократичного розвитку місцевого бюджету в 24 пілотних місцевих громадах  в 5 регіонах України — Миколаївській, Луганській, Херсонській, Одеській та Дніпровській областях шляхом моніторингу впровадження програмно-цільового методу  бюджетування

Контактна інформація: тел. + 38 (066)-31-25-963, vpolit2@gmail.com

ЗА ПІДСУМКАМИ ПРОВЕДЕННЯ ГРОМАДСЬКОГО АУДИТУ ВСТАНОВЛЕНО:

 

► харчування учнів у загальноосвітніх закладах м. Вознесенськ за рахунок коштів міського бюджету відбувається відповідно до  частини першої статті 25 Закону України «Про освіту», частини шостої статті 19 Закону України «Про охорону дитинства», підпункту 6 пункту «а» статті 32, частини першої статті 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рішень міської ради та рішень виконавчого комітету про виділення коштів та встановлення вартості харчування для учнів 1-4 класів та пільгових категорій учнів 5-11 класів;

 

► харчування учнів  у закладах загальної середньої освіти міста Вознесенська здійснюється через їдальні та буфети, які функціонують у  10 закладах із 12. Не мають їдалень спеціалізована школа І ступеня № 1 та ліцей «Інсайт», але для дітей цих закладів гаряче харчування та харчування через буфет організовано на базі гімназії №1 та ЗОШ №6 відповідно. Навчальні заклади, в яких немає харчоблоків і не організоване гаряче харчування дітей у м. Вознесенську відсутні;

 

►закупівля продуктів харчування закладами освіти здійснюється відповідно до Порядку проведення допорогових закупівель.  Щороку укладаються угоди на постачання продуктів харчування. Тендер на послуги постачання продуктів харчування у 2016 та 2017 роках закладами освіти не проводився;

 

►при управлінні освіти створена Громадська рада щодо контролю за харчуванням учнів, яка регулярно здійснює перевірки умов харчування, норм продуктів по школам міста.

 

АНАЛІЗ ПРОЦЕДУРИ ВИКОРИСТАННЯ КОШТІВ З МІСЬКОГО БЮДЖЕТУ НА ХАРЧУВАННЯ УЧНІВ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ЗАКЛАДАХ МІСТА

 

ВИСНОВКИ:

 

1.Вартість харчування.

 

За 3 роки, які досліджувалися, вартість харчування зросла вдвічі, а фінансування з міського бюджету збільшено тільки на 2% в порівнянні з 2017 роком при недофінансуванні шкіл на 13-15% на 2018 рік.

 

 

 

 

При проведенні розрахунків – скільки ж коштів виділялося з місцевого бюджету на 2016-2018 роки на кожного учня при умові 100% відвідування навчальних закладів – було отримані наступні дані.

 

2016 2017 2018 (план)
Учні 1-4 кл. 6,39 6,34 6,37
Учні 5-11 кл. 4,09 5,65 6,79

 

Інформація по кожній школі наведена на графіку в інформаційному листку.

 

 

 

2.Місцеві документи, які мають регламентувати організацію харчування в школах міста.

 

►в Управлінні освіти відсутній єдиний Порядок організації харчування в загальноосвітніх навчальних закладах міста;

►в міській цільовій програми розвитку освіти до 2020 року немає розділу, присвяченого організації харчування;

►в паспорті бюджетної програми Управління освіти на 2017 та 2018 роки відсутній розділ щодо організації харчування учнів;

►відсутній єдиний перелік документів, які повинні надаватися батьками для пільгового харчування учнів різних категорій ( діти воїнів АТО, діти із сімей чорнобильців, діти із багатодітних сімей тощо);

► у звіті про виконання бюджету міста Вознесенська у 3 рази зменшено кількість діто /днів по учням 1-4 класів, та майже у 4 рази завищена кількість діто/днів по учням 5-11 класів у порівнянні із звітом бюджетної програми по Управлінню освіти;

► відповідальним за організацію харчування учнів в навчальних закладах міста є Централізовані бухгалтерія (п.6 Положення про централізовану бухгалтерію Управління освіти Вознесенської міської ради, затвердженого Наказом Управління освіти від 08.01.2014р. №17 (в редакції наказу Управління освіти від 22.05.2017 №363) .

Але фактично ця функцію здійснюють керівники навчальних закладів, починаючи від графіка харчування, вибору постачальника, приймання продуктів, складання меню-розкладу,виготовлення страв і її реалізації.,ведення обліку дітей, які отримують безоплатне харчування до контролю за харчуванням.

Централізована бухгалтерія не веде бухгалтерського обліку всіх закладів освіти, не проводить публічних закупівель продуктів харчування та інших функцій, тому не може називатися Централізованою.

А головний бухгалтер та працівники відділу повинні бути посадовими особами органів місцевого самоврядування та вести бухгалтерський облік тільки Управління освіти.

 

 

                           

                                3.Аналіз діто/днів по окремих школах

Аналіз діто / днів по школам міста та відсоток фінансування на 2018 рік.

2016

Кількість дітоднів

2017

Кількість дітоднів

ПЛАН 2018 РОКУ

Виділено коштів по д/д 2017 року у %

 

  1-4 КЛ. 5-11 КЛ. К-СТЬ УЧНІВ

1-4/5-11

1-4 КЛ. 5-11 КЛ. К-СТЬ УЧНІВ

1-4/5-11

1-4 КЛ. 5-11 КЛ. К-СТЬ УЧНІВ
ПШ 39331 0 254 37718 0 250 85% 0 248
ГІМНАЗІЯ  0 3734 24 0 3042 26 0 84,6 23
ЗОШ2 відсутні дані 207/27 відсутні дані 198/24 відсутні дані 200/14
ЗОШ3 відсутні дані   відсутні дані   відсутні дані 137/17
ЗОШ4 22393 3373 170/24 23086 2250 179/25 82,8% 87% 174/29
ЗОШ5 29069 6557 214/57 28037 4243 200/22 85,1 % 82,4 % 200/28
ЗОШ6 32990 4361 226/36 31679 3925 226/70 84,4 % 75,1 % 227/38
ЗОШ7 17807 1714 130/20 17897 1897 146/26 83,6 78 % 146/26
ЗОШ8 30671 2572 227/27 34143 2891 261/27 82,3 % 80,9 % 258/21
ЗОШ10 45296 5987 319/46 43582 5049 321/43 82,9 % 84,7 % 318/33
НВК 3348 0 24 3080 0 22 83,6% 0 23
Ліцей відсутні дані   відсутні дані   відсутні дані 4

 

Питання:

  1. ЗОШ № 4 – у 2017 році середня відвідуваність учнів 5-11 класів склала 90 днів (?)
  2. ЗОШ № 5 – у 2017 році середня відвідуваність учнів 5-11 класів склала 192 дня (?) при кількості робочих днів 176;
  • у 2016 році середня відвідуваність учнів 5-11 класів склала 115 днів (?)
  1. ЗОШ № 6 — у 2017 році середня відвідуваність учнів 5-9 класів склала 56 днів (?)
  • У 2017 році майже в 2 рази зросла кількість пільгової категорії учнів 5-11 класів ( з 36 до 70) (?)
  1. ЗОШ № 8 – у 2016 році середня відвідуваність учнів 5-11 класів склала 95 днів (?)

 

  1. У розрахунках на 2018 рік знову спостерігається різний підхід до планування коштів на харчування для різних шкіл. Кошти виділені в діапазоні 75-87%, але для кожної школи по різному:

 

►Для учнів 1-4 класів:

Найменше фінансування мають ЗОШ № 8, ЗОШ № 4, ЗОШ № 10 ( 82,3; 82,8; 82,9 %)

Найбільше фінансування – ЗОШ № 5,Початкова школа, ЗОШ № 6 ( 85,1; 85, 84,4 %)

 

►Для учнів 5-11 класів:

Найменше фінансування мають ЗОШ № 6, ЗОШ № 4, ЗОШ № 8 ( 75,1; 78; 80,9 %)

Найбільше фінансування – ЗОШ № 4, ЗОШ № 10, гімназія ( 87; 84,7; 84,6%)

  1. РЕКОМЕНДАЦІЇ

за підсумками громадського аудиту

Управлінню освіти Вознесенської міської ради:
Розробити Програму та затвердити Положення про  надання  послуг з організації харчування учнів загальноосвітніх навчальних закладів у м. Вознесенськ, затвердити  рішенням міської ради, в якому чітко прописати:

— порядок обчислення коштів на харчування, визначений термін харчування на кожен рік ( не враховувати календарні та вихідні дні);

— порядок призначення безкоштовного харчування для учнів 5-11 класів ( перелік всіх документів для кожної категорії дітей окремо, визначити орган, який має приймати рішення про безкоштовне харчування;

Розглянути питання щодо зняття 20% надбавки на гарячі обіди для учнів 1-4 класів, які проживають в інших населених пунктах.
Розробити Положення про здійснення публічних закупівель продуктів харчування  в школах міста для організації харчування учнів з врахуванням законодавства щодо допорогових закупівель — встановити пороги  публічних закупівель від 3-х до 50 тис. грн. для публікації звітів   про укладені договори на сайті «Прозоро».
Переглянути Положення про Централізовану бухгалтерію:

— у відповідності до чинного законодавства визначити повноваження бухгалтерії Управління освіти, враховуючи те, що в навчальних закладах містах працюють власні бухгалтерії, які самостійно забезпечують бухгалтерський облік;

— розглянути можливість введення  працівників Централізованої бухгалтерії до штатного розкладу Управління освіти, як працівників органів місцевого самоврядування.

Розробити критерії для проведення  справедливих розрахунків коштів на харчування учнів по кожній школі.
Внести доповнення ( окремий розділ) про організацію харчування учнів до Цільової міської програми розвитку освіти на 2016-2020 роки
Розробити паспорт  бюджетної програми на 2018 рік  та наступні роки щодо харчування учнів в навчальних закладах.( 2,5 млн.грн.)
Керівникам навчальних закладів:

 

При плануванні бюджету на 2019 рік підготувати відповідні бюджетні запити для харчування учнів
На офіційних сайтах шкіл розміщувати інформацію про організацію харчування учнів, норми харчування, використані кошти, постачальників продуктів харчування, вартість харчування та 2-х денне меню , складене відповідно до вимог законодавства.
Фінансовому управлінню міської ради:

 

Виділяти 100% від потреби для харчування учнів в навчальних закладах
Постійній комісії з питань охорони здоров’я, соціальної  політики, освіти, культури, молоді та спорту:
Розглянути результати громадського аудиту «Організація харчування учнів у загальноосвітніх закладах міста Вознесенська за кошти міського бюджету» на засіданні постійної комісії
При підготовці бюджету 2019 року проаналізувати бюджетні запити навчальних закладів на харчування учнів та контролювати виділення коштів в повному обсязі.
Організація харчування учнів

у загальноосвітніх закладах міста Вознесенська за кошти міського бюджету

Аудит проводився громадськими активістами органу самоорганізації населення «Перлина Гаю» та громадської організації «Вознесенська асоціація розвитку місцевої демократії» за підтримки Національного фонду підтримки демократії (NED)

(м. Вашингтон, США)

 

 

 

Результати громадського аудиту

Січень — травень

2018 року

Досліджувалися:

► умови, що створені міською владою для харчування учнів 1-4 класів та учнів пільгової категорії 5-11 класів;

► нормативно-правові акти;

► порядок виділення та використання коштів міського бюджету;

► використання системи електронних закупівель «PROZZORO»

► інформованість батьків та громадськості про організацію харчування в загальноосвітніх закладах міста

Умови, що створені міською владою для харчування учнів 1-4 класів та учнів пільгової категорії 5-11 класів;

10 їдалень та буфетів в 12-ти навчальних закладах. Не мають їдалень – початкова школа та ліцей «Інсайт» учні харчуються в їдальні гімназії та ЗОШ №6

Нормативно-правові акти

Постанови Кабінету Міністрів України, Накази Міністерства охорони здоров’я та Міністерства освіти і науки України, Рішення виконавчого комітету Вознесенської міської ради 2016, 2017 та 2018 року.

Паспорт бюджетної програми. Рішення міської ради про бюджет на 2016,2017 та 2018 роки.

Рішення міської ради про виконання бюджету за 2016 та 2017 роки.

 

 Порядок виділення та використання коштів міського бюджету.

Непропорційний розподіл  коштів на харчування :

 

Різниця між найбільшою на найменшою сумою коштів, які виділяються на харчування одного учня  1-4 класів складає:

                                                від 5,15 до 1,01 грн. в день на одного учня

Різниця між найбільшою на найменшою сумою коштів, які виділяються на харчування одного учня  5-11 класів складає:

                                                від 7,81 до 4,83 грн. в день на одного учня

Висновки:1.Коштів не вистачає всім навчальним закладам, але кількість цих  відсутніх коштів у всіх школах різна.         Є школи, яким постійно виділяється найбільше коштів на одного учня (ЗОШ № 5, ЗОШ № 10). Є і постійні аутсайдери, яким постійно виділяється найменше коштів ( ЗОШ № 6, ЗОШ № 4).

Використання системи електронних закупівель «PROZZORO»

Із 12 навчальних закладів тільки 6 розміщають від 1 до 3-4 звітів про укладені угоди в електронній системі закупівель «PROZZORO».

В місті Вознесенську публічні закупівлі продуктів харчування не проводяться. Угоди укладаються з місцевими підприємцями від 4 до 12 угод в рік.

  • Таким чином не виконується пункт 1 розпорядження міського голови № 153-р від 26.09.2016 року «Про здійснення допорогових закупівель», яким передбачено використання електронної системи закупівель при здійсненні допорогових закупівель

Позитивним прикладом є ЗОШ № 10,  яка оприлюднює всі звіти про укладення угод за закупівлю продуктів харчування в системі електронних закупівель«PROZZORO», починаючи з 3-х тис.грн.

Інформованість батьків та громадськості про організацію харчування

в загальноосвітніх закладах міста

 

Управління освіти Вознесенської міської ради — http://uovmr.net.ua/ — немає інформації про організацію харчування учнів 1-4 класів та пільгової категорії учнів 5-11 класів.

По школам міста – найбільш повною та корисною є інформація про харчування в ЗОШ № 3 – є графік, вартість, перелік нормативних документів та перелік пільгових категорій учнів.

Наступною по розміщенню інформації є гімназія. В 2-х школах є тільки окремі інформації чи по групі продовженого дня чи по нормі харчування.

В 4-х школах  будь-яка інформація щодо харчування учнів відсутня. 3 сайти шкіл взагалі не відкриваються.

                      За результатами громадського аудиту розроблені відповідні рекомендації

Оставить комментарий

Ваш email нигде не будет показан. Обязательные для заполнения поля помечены *

*